بیماری

سرطان خون

انواع سرطان خون بر اساس نوع گلبول های سفید خون که تحت تأثیر آن قرار گرفته و با توجه به سرعت پیشرفت بیماری طبقه بندی می شود. سرطان خون لنفاوی (سرطان خون لنفوئیدی یا لنفوبلاستیک) در سلول های سفید خون به نام لنفوسیت ها در مغز استخوان ایجاد می شود. سرطان خون میلیوئیدی (میلوژن)، ممکن است در سلول های سفید خون غیر از لنفوسیت ها و همچنین  سلول های قرمز خون و پلاکت ها شروع شود.

از نظر سرعت رشد و پیشرفت آن، سرطان خون به حاد (رشد سریع) یا مزمن (رشد کند) طبقه بندی می شود.

سرطان خون حاد به سرعت در حال پیشرفت است و منجر به تجمع سلول های خونی  بدون عملکرد در مغز استخوان می شود. با این نوع سرطان خون، سلول ها در مغز استخوان تولید شده و تجمع می یابند و باعث کاهش توانایی مغز در تولید سلول های خونی سالم به اندازه کافی می شوند.

سرطان خون مزمن با سرعت کمتری پیشرفت می کند و منجر به تجمع گلبول های سفید خون نسبتاً بالغ، اما همچنان غیرطبیعی می شود.

انواع سرطان خون

سرطان خون لنفوسیتی حاد (ALL)
سرطان خون میلوئیدی حاد (AML)
سرطان خون لنفوسیتی مزمن (CLL)
سرطان خون میلوئیدی مزمن (CML)
لوسمی سلول مویی (HCL)
سندروم های میلودیسپلاستیک (MDS)

 

سرطان خون لنفوسیتی حاد (ALL)

این نوع سرطان خون به سرعت پیشرفت می کند، سلول های سالم که لنفوسیت های عملکردی را تولید می کنند، جایگزین سلول های لوسمی می کند که نمی توانند به درستی بالغ شوند. سلول های سرطان خون در جریان خون به اندام ها و بافت های دیگر، از جمله مغز، کبد، غدد لنفاوی و بیضه ها منتقل می شوند و در آنجا رشد و تقسیم می شوند. رشد، تقسیم و گسترش این سلولهای لوسمی ممکن است منجر به تعدادی از علائم احتمالی شود.

 

نشانه های لوسمی لنفوسیتی حاد

همه علائم اغلب شبیه علائم آنفولانزا است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

◾ تب

◾ ضعف

◾ خستگی

◾ سردرد

◾ از دست دادن اشتها

◾ پوست رنگ پریده

◾ استفراغ

◾ بدن درد

 

سایر علائم و نشانه های احتمالی ALL ممکن است شامل موارد زیر باشد:

◾ خونریزی لثه

◾ عفونت های مکرر

◾ خون دماغ شدن

◾ کبودی

◾ تورم غدد لنفاوی اطراف گردن، زیر بغل، معده یا کشاله ران

◾ تنگی نفس

◾ کاهش وزن

 

گزینه های درمانی لوسمی لنفوسیتی حاد

درمان ALL می تواند شامل شیمی درمانی ، شیمی درمانی با پیوند سلول های بنیادی، پرتو درمانی و یا ایمنی درمانی باشد. تیم یکپارچه متخصص لوسمی به سوالات شما پاسخ می دهند و گزینه های درمانی را بر اساس تشخیص و نیازهای منحصر به فرد شما پیشنهاد می دهند.

یک درمان شیمی درمانی متداول برای ALL با شیمی درمانی القایی  آغاز می شود که در آن ترکیبی از داروها برای از بین بردن هرچه بیشتر سلول های سرطان خون و شمارش خون به حد نرمال استفاده می شود. به دنبال آن شیمی درمانی تلفیقی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده که در خون یا مغز استخوان دیده نمی شوند، انجام می شود. بیماران مبتلا به ALL نیز ممکن است شیمی درمانی نگهدارنده دریافت کنند. این دوره کم شدت شیمی درمانی برای کاهش خطر عود بیماری پس از پایان درمان استفاده می شود.

لوسمی لنفوئیدی حاد (ALL) - دکتر مجازی

تصویر 1. لوسمی لنفوسیت حاد (ALL)

 

سرطان خون میلوئیدی حاد (AML)

به این لوسمی، لوسمی حاد میلوژنیک، لوسمی حاد میلوبلاستیک، لوسمی حاد گرانولوسیتیک یا لوسمی حاد غیر لنفوسیتیک نیز گفته می شود. در واقع، نوعی رشد سریع سرطان خون و مغز استخوان است. AML شایع ترین نوع سرطان خون حاد است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مغز استخوان شروع به ساختن بلاست می کند، سلول هایی که هنوز کاملاً بالغ نشده اند. این بلاست ها به طور معمول به سلول های سفید خون تبدیل می شوند. با این حال، در AML، این سلول ها توسعه نمی یابند و قادر به دفع عفونت نیستند.

در AML، مغز استخوان همچنین ممکن است سلول های قرمز خون و پلاکت غیر طبیعی ایجاد کند. تعداد این سلول های غیرطبیعی به سرعت افزایش می یابد و سلول های غیرطبیعی (لوسمی) سلول های سفید خون، گلبولهای قرمز و پلاکت های مورد نیاز بدن را از بین می برند.

نشانه های لوسمی میلوئیدی حاد

از آنجا که AML سلول های غیرطبیعی ایجاد می کند که سلول های سالم طبیعی را از بین می برد، بسیاری از علائم آن در نتیجه تعداد کم سلول های خونی سالم در بدن است. برخی از علائم AML عبارتند از:

عفونت و تب مکرر:

 وظیفه گلبول های سفید خون دفع عفونت ها و محافظت از بدن ما در برابر میکروب ها و باکتری های خارجی است. از آنجا که AML تعداد گلبول های سفید خون سالم را کاهش می دهد، بدن توانایی دفاع در برابر میکروب ها و باکتری های خارجی را ندارد. بنابراین ، بیماران مبتلا به AML ممکن است میزان عفونت و تب را افزایش دهند.

کم خونی:

 سلول های قرمز خون اکسیژن را به بدن منتقل می کنند. سطح پایین سلول های خونی سالم ناشی از AML ممکن است منجر به احساس خستگی و  یا ضعف، تنگی نفس و رنگ پریدگی شود.

خونریزی یا کبودی آسان:

 پلاکت ها خونریزی را کنترل می کنند. داشتن مقادیر کم در خون می تواند منجر به خونریزی یا کبودی آسان شود. این می تواند باعث بهبودی کند بریدگی ها، خونریزی طولانی مدت از بریدگی های جزئی و کوفتگی بدون دلیل مشخص شود. همچنین می تواند منجر به پتشی، لکه های ریز قرمز در زیر پوست شود.

درد مفاصل و استخوان ها:

 افزایش تعداد سلول های سرطان خون می تواند باعث درد در استخوان ها، مفاصل یا هر دو شود.

گزینه های درمانی لوسمی میلوئیدی حاد

درمان AML ممکن است شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی، پیوند سلول های بنیادی و یا درمان هدفمند باشد. تیم یکپارچه متخصص لوسمی به سوالات شما پاسخ می دهند و گزینه های درمانی را بر اساس تشخیص و نیازهای منحصر به فرد شما پیشنهاد می دهند.

یک درمان شیمی درمانی متداول برای AML با شیمی درمانی القایی آغاز می شود که در آن ترکیبی از داروها برای از بین بردن هرچه بیشتر سلول های لوسمی استفاده می شود. به دنبال آن، شیمی درمانی تلفیقی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده که در خون یا مغز استخوان دیده نمی شوند، انجام می شود.

لوسمی میلوئیدی حاد (AML) - دکتر مجازی

تصویر2. لوسمی میلوئیدی حاد (AML)

 

سرطان خون لنفوسیتی مزمن (CLL)

CLL، نوعی از سرطان است که به طور معمول کند رشد می کند و درلنفوسیت های مغز استخوانشروع می شود و به خون گسترش می یابد. همچنین، ممکن است به غدد لنفاوی و اندام هایی مانند کبدو طحال گسترش یابد. CLL هنگامی رشد می کند که لنفوسیت های غیرطبیعی بیش از حد رشد کرده و سلول های طبیعی خون را از بین برده و مبارزه با عفونت را برای بدن سخت و دشوار سازد.

 

نشانه های سرطان خون لنفوسیتی مزمن

CLL، نوعی از بیماری با رشد کند است و بسیاری از علائم آن مبهم می باشد. علائم CLL با گذشت زمان گسترش می یابد. برای بسیاری از افراد، در ابتدا علائم CLL ممکن است نوعی تغییر نامشخص در سلامت کلی باشد. ممکن است احساس خستگی یا ضعف افزایش یابد. برخی از افراد ممکن است علائم شبیه آنفولانزا مانند تعریق شبانه یا بزرگ شدن غدد لنفاوی را تجربه کنند. بسیاری از اوقات، این بیماری به دلیل آزمایش خون برای یک بیماری غیر مرتبط با CLL تشخیص داده می شود. برخی از علائم CLL عبارتند از: 

 

کم خونی: 

خون قرمز اکسیژن را به بدن منتقل می کند. سطح پایین گلبول های قرمز ممکن است ظرفیت حمل اکسیژن در خون را کاهش دهد. این وضعیت را می توان با آزمایش کامل شمارش خون(CBC) ارزیابی کرد. علائم کم خونی ممکن است ضعف ، خستگی ، کمبود انرژی و تنگی نفس باشد.

لکوپنی: 

لوسمی های لنفاوی، سلول های سفید خون را که مسئول تولید آنتی بادی و دفع بیماری هستند تحت تأثیر قرار می دهد. کاهش در لنفوسیت های عملکردی ممکن است سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد. علائم لکوپنی ممکن است کاهش ایمنی ، عفونت های مکرر و تب باشد.

ترومبوسیتوپنی: 

پلاکت های خون ذراتی در خون هستند که به لخته شدن کمک می کنند. در آزمایش CBC ممکن است تعداد پلاکت خون در بیمارانی که CLL دارند کم باشد. علائم ترومبوسیتوپنی ممکن است شامل کبودی آسان، خونریزی یا خونریزی بینی و خونریزی لثه باشد.

تورم غدد لنفاوی:

 در بعضی موارد، سرطان خون ممکن است به غدد لنفاوی گسترش یابد. خوشه های غدد لنفاوی گردن ، زیر بغل یا کشاله ران ممکن است از تجمع مقادیر بیش از حد لنفوسیت های سرطانی متورم شود.

بزرگ شدن کبد یا طحال: 

لنفوسیت های اضافی ممکن است در کبد یا طحال جمع شوند. بزرگ شدن کبد یا طحال ممکن است باعث احساس سیری بعد از خوردن یک وعده غذایی کوچک، از دست دادن اشتها یا تورم در شکم شود.

گزینه های درمان سرطان خون لنفوسیتی مزمن

درمان CLL ممکن است شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی، پیوند سلول های بنیادی و یا ایمنی درمانی باشد. تیم یکپارچه متخصص لوسمی به سوالات شما پاسخ می دهند و گزینه های درمانی را بر اساس تشخیص و نیازهای منحصر به فرد شما پیشنهاد می دهند.

یک روش شیمی درمانی رایج برای لوسمی های مزمن، شیمی درمانی خوراکیاست. بیماران مبتلا به CLL ممکن است FCR (فلودارابین، سیکلوفسفامید و ریتوکسیماب) و بنداموستین دریافت کنند. EBRT یک گزینه پرتودرمانی رایج برای CLL است و می تواند به کاهش تورم در غدد لنفاوی، کبد یا طحال کمک کند.

Chronic Lymphocytic Leukemia (CLL) — Staging and Prognosis | Lecturio

تصویر3. لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL)

 

سرطان خون میلوئیدی مزمن (CML)

این نوع سرطان خون، لوسمی مزمن میلوژن نیز گفته می شود و در سلول های خون ساز مغز استخوانشروع شده و پس از مدتی به خون گسترش می یابد. سرانجام، این بیماری به مناطق دیگر بدن گسترش می یابد. به طور معمول، قرار گرفتن در دسته مزمن نشان دهنده گسترش و رشد آهسته این نوع سرطان خون است. با این حال، CML می تواند از پیشرفت آهسته به شکل سریع و حاد سرطان خون که می تواند تقریباً به هر عضوی در بدن گسترش یابد، تبدیل شود.

برخلاف سه نوع اصلی دیگر سرطان خون، CML تفاوت مهمی دارد که آن را از بقیه جدا می کند. نشان داده شده است که CML با کروموزوم غیرطبیعی به نامکروموزوم فیلادلفیا(کروموزوم Ph) مرتبط است. کروموزوم ها ساختاری در سلول های حاوی ژن هستند که به سلول ها دستورالعمل می دهند. کروموزوم Ph یک ناهنجاری است که وقتی قطعه ای از کروموزوم 22 شکسته شود و به انتهای کروموزوم 9 متصل شود، اتفاق می افتد. به دنبال آن، کروموزوم 9 نیز می شکند و به کروموزوم 22 متصل می شود. وقفه در هر دو کروموزوم باعث ایجاد ژن های BCR و ABL می شود که با ترکیب آنها ژن سرطان ایجاد می شود. ارتباط بین کروموزوم Ph و CML در حدود سال 1960 کشف شد.

نشانه های سرطان خون میلوئیدی مزمن

برخی از نشانه های CML عبارتند از:

◾ خونریزی آسان

◾ کاهش وزن بدون دلیل

◾ تب

◾ از دست دادن اشتها

◾ عرق شبانه

◾ پوست رنگ پریده

 

گزینه های درمانی لوسمی میلوئیدی مزمن

درمان CML ممکن است شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی، پیوند سلول های بنیادی و یا ایمنی درمانی باشد. تیم یکپارچه متخصص لوسمی به سوالات شما پاسخ می دهند و گزینه های درمانی را بر اساس تشخیص و نیازهای منحصر به فرد شما پیشنهاد می دهند. یک روش شیمی درمانی رایج برای لوسمی های مزمن، شیمی درمانی خوراکی است. بیماران مبتلا به CML ممکن است (Gleevec (imatinib) ، Sprycel (dasatinib و Tasigna  ((nilotinib دریافت کنند.

Radotinib May Have Similar Efficacy to Imatinib in Chronic Myeloid Leukemia - Hematology Advisor

تصویر 4. لوسمی میلوئیدی مزمن (CML)

 

لوسمی سلول مویی (HCL)

لوسمی سلول مویی، نوع فرعی نادر از لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) است که به آرامی پیشرفت می کند. HCL هنگامی ایجاد می شود که مغز استخوان بیش از حد سلول های B (لنفوسیت ها)، نوعی گلبول سفید که با عفونت مبارزه می کند، ایجاد کند. با افزایش تعداد سلول های لوسمی، تعداد کمتری از گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز و پلاکت ها تولید می شود.

علائم و نشانه های سرطان خون شایع سلول مویی

نشانه های HCL ممکن است شامل موارد زیر باشد:

◾ ضعف یا احساس خستگی

◾ عفونت و تب مکرر

◾ کبودی یا خونریزی آسان

◾ تنگی نفس

◾ کاهش وزن بدون دلیل

◾ درد یا احساس سیری در زیر دنده ها

◾ توده های بدون درد در گردن، زیر بغل، معده یا کشاله ران

◾تورم غدد لنفاوی

 

توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به تعدادی از بیماری ها غیر از سرطان نسبت داده شود. برای تشخیص دقیق مشورت با یک متخصص پزشکی مهم است.

گزینه های درمانی سرطان خون سلول مویی

ممکن است برای افرادی که در مراحل اولیه سرطان خون سلول مویی هستند، نیازی به درمان نباشد. از آنجا که این سرطان بسیار آهسته پیشرفت می کند و گاهی اوقات پیشرفت نمی کند، درمان تنها پس از ایجاد علائم و نشانه ها توصیه می شود. در نهایت اکثر بیماران مبتلا به سرطان خون سلول مویی به درمان نیاز دارند. درمان های معمول سرطان خون سلول مویی عبارتند از:

شیمی درمانی: 

داروهای ضد سرطان به عنوان خط اول درمان HCL در نظر گرفته می شوند و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای اغلب بیماران HCL، داروهای شیمی درمانی ممکن است سرطان را برای سال های زیادی از بین ببرند.

ایمونوتراپی:

 این داروها برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و از بین بردن سرطان طراحی شده اند.

جراحی: 

طحال به سلول های سفید بدن کمک می کند. در صورت پارگی طحال یا بزرگ شدن و ایجاد درد، ممکن است جراحی برای برداشتن طحال، یک گزینه باشد. جراحی اسپلنکتومی ممکن است CBC  را بهبود بخشد، اما به احتمال زیاد نمی تواند بیماری را از بین ببرد.

لوسمی سلول‌های مودار

تصویر5. لوسمی سلول مویی (HCL)

 

سندروم های میلودیسپلاستیک (MDS)

سندرم های میلو دیسپلاستیک گروهی از بیماری های نزدیک به هم هستند که منجر به عملکرد پایین مغز استخوان سلول های قرمز خون (که اکسیژن را حمل می کنند)، گلبول های سفید خون (که با عفونت می جنگند) یا پلاکت (که مانع خونریزی می شود یا خون را متوقف می کند) می شود، یا هر ترکیبی از این سه حالت. انواع مختلف سندرم میلودیسپلاستیک بر اساس تغییرات خاصی در سلول های خون و مغز استخوان تشخیص داده می شود.

سلول های موجود در خون و مغز استخوان (که میلو نامیده می شود) معمولاً غیرطبیعی (یا دیسپلاستیک) به نظر می رسند، از این رو سندروم های میلودیسپلاستیک نامیده می شود. طبق معمول، وقتی خون یا مغز استخوان به 20 درصد می رسد یا از آن می گذرد، MDS به عنوان لوسمی میلوئیدی حاد (AML) با ویژگی های میلودیسپلاستیک طبقه بندی می شود.

Myelodysplastic Syndromes (MDS) | Flow Cytometry

تصویر6. سندروم میلودیسپلاستیک (MDS)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *