بیماری

فشار خون بالا

فشار خون چیست ؟

 

فشار خون عبارتست از نیرویی که در اثر برخورد خون با دیواره سرخرگها بوجود می آید و سبب جریان خون از قلب به قسمت های دیگر بدن می گرددکه شامل فشار خون سیستولیک با ماگزیمم و فشار خون دیاستولیک یا مینیموم می باشد.

 

فشار خون بالا چیست؟

 

بیماری فشار خون بالا که به عنوان هیپرتانسیون (hypertension) شناخته می شود، باری اضافه بر قلب و عروق خونی افراد تحمیل می کند. هدف از تشخیص و درمان فشار خون بالا، کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از آنهاست. بنابراین طبقه بندی سطح فشار خون می تواند در شناسایی افرادی که در معرض خطر بالاتری قرار دارند و تعیین راهبرد درمان برای آنها مفید باشد.

بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند که اصطلاحا به آن «فشار خون» یا «فشار خون بالا» هم گفته می شود.علائم فشار خون،به طور معمول قابل مشاهده نیستند و ممکن است تا سال ها در بدن پدیدار نشوند و حتی بعد از پدیدار شدن این علائم به بیماری های دیگر نسبت داده شوند.برای درمان فشار خون بالا، شما میتوانید با یک سری عادات و رفتارها و مصرف دارو با مشورت پزشک سلامت خود را به دست آوری.

 

علائم فشار خون بالا چیست؟

 

یکی از خطرناک‌ترین نکات درمورد فشار خون بالا این است که شاید متوجه نشوید فشار خون دارید. با این حال علائمی هستند که ممکن است مشاهده کنید. این علائم عبارت‌اند از:

 

خستگی  یا گیجی

 

مشکلات دید

 

درد قفسه‌ سینه

 

مشکلات تنفسی

 

تپش قلب نامنظم

 

وجود خون در ادرار  

 

احساس کوبش در سینه، گردن یا گوش

 

علائمی که معمولا به ندرت، دیده می‌شوند:
شامل سرگیجه، سر درد  و خونریزی بینی  هستند.

گاهی نیز علائمی وجود دارند که افراد گمان می‌کنند علائم فشار خون‌اند، ولی ممکن است دلیل اصلی آنها فشار خون نباشد. این علائم عبارت‌اند از:

 

◾ گیجی

 

◾ عصبی‌بودن

 

◾ عرق‌کردن

 

◾ مشکل در خواب

 

◾ لکه‌های خونی در چشم

 

◾ قرمزی صورت 

 

عوارض فشار خون بالا:

 

۱- فشار خون بالا باعث ضخیم شدن عضله قلب می‌شود و این موجب افزایش فشار بر قلب شود و در طولانی مدت عمر فرد را کاهش دهد.

 

 

۲- فشار خون بالا باعث می‌شود تا چربی در قلب دیواره سرخرگ‌ها سریع رسوب کند و رگ‌های قلب در این افراد زودتر تنگ می‌شود و خون کمتری به عضله قلب می‌رسد، اگر رگ‌های قلب بسته شوند و خون به عضله قلب نرسد سکته قلبی رخ می‌دهد.

 

 

۳- رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌ها مغزی باعث کم شدن جریان خون به مغز می‌شود و اگر تنگی بسیار شدید شود و یا رگ‌های مغز کاملاً بسته شود سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

 

 

۴- فشار خون بالا می‌تواند باعث پارگی رگ‌های مغز و در نتیجه خونریزی مغزی ایجاد شود که ممکن است باعث مرگ شود یا باعث اختلال در حرکت در اندام‌ها، بینایی و قدرت تکلم شود.

 

 

۵- فشار خون بالا می‌تواند باعث نارسایی کلیه‌ها شود.

 

 

۶- در فشار خون بالا چشم فرد هم می‌تواند مشکل پیدا کند و باعث خونریزی ته چشم، تاری دید و حتی کوری شود.

 

 

اگر فشار خون بالا باشد چه باید کرد؟

 

درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا شامل دارویی و اصلاح شیوه زندگی است که شامل این اقدامات است:

 

به طور مرتب فشار خون خود را کنترل کنید.

 

میزان مصرف نمک را کاهش دهید.

 

سیگار نکشید.

 

غذاهای کم چرب بخورید.

 

وزن خود را در حد ایده آل نگه دارید.

 

به طور مرتب وزش کنید.

 

استرس ها را کاهش دهید.

 

همچنین برای مقابله و کنترل فشار خون بالا در جامعه باید فشار خون افراد در معرض خطر به ویژه افراد ۳۰ ساله و بالاتر و زنان باردار اندازه گیری شود تا بتوان آن را به موقع تشخیص داد و درمان کرد.

 

افراد برای اطلاع از فشار خون خود می‌توانند به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *