تجهیزات آزمایشگاهی

کیت تست ویروس کرونا چگونه کار می‌کند؟

آزمایش کووید ۱۹ با استفاده از کیت تست ویروس کرونا همراه اسکن قفسه سینه، تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری است، اما مراحل آزمایش چیست و کیت تست چگونه کار می‌کند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعطیلی دوباره یکی از کارخانه‌های تولید گلکسی S20 سامسونگ، کیت تست ویروس کرونا و بحرانی که همه شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

سامسونگ دوباره یکی از کارخانه‌های تولید گلکسی S20 را تعطیل کرد
شرکت سامسونگ با تأیید ابتلای یکی از کارکنانش به ویروس کرونا، کارخانه‌ محل کار او را تعطیل کرد. این شرکت جمعه، ۱۶ اسفندماه، یکی از کارخانه‌های خود را در شهر گومی در جنوب شرقی این کشور برای بار دوم تعطیل کرد؛ دلیل تعطیلی موقت، نتیجه مثبت آزمایش یکی از کارکنان این کارخانه به ویروس کرونا بوده است.

گفته شده که این کارخانه از روز یکشنبه دوباره کار خود را آغاز می‌کند. تلفن‌های رده‌بالای سامسونگ از جمله سری گلکسی S20 و همینطور تلفن هوشمند تاشوی این شرکت یعنی گلکسی Z Flip در این مجتمع صنعتی در شهر گومی ساخته می‌شود که به واسطه ابتلای کارکنان به ویروس کرونا، به‌طور موقت تعطیل شده است. تا به حال شش نفر از کارگرانی که در شهرک صنعتی شهر گومی کار می‌کنند به این ویروس مبتلا شده‌اند.

به گزارش یک رسانه محلی کره‌ای، سامسونگ بخشی از خط تولید خود را به همین دلیل به ویتنام منتقل کرده است. نسل تازهٔ ویروس‌های خانوادهٔ کرونا که با عنوان SARS-CoV-2 شناخته می‌شود، عامل بروز بیماری شبیه ذات‌الریه با نام کووید ۱۹ است که در ماه دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین کشف شد و تا به امروز بیش از صد هزار نفر را در سراسر دنیا به صورت رسمی به این بیماری مبتلا شده‌اند که عامل تلف شدن سه هزار و ۴۰۰ نفر در دنیا شده است.

تا کنون بیش از شش هزار و ۶۰۰ نفر در کره جنوبی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که ۴۰ نفر از آن‌ها جان باخته‌اند.

کیت تست ویروس کرونا چگونه کار می‌کند؟
آزمایش کووید ۱۹ با استفاده از کیت تست ویروس کرونا درکنار اسکن قفسه سینه، تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری است، اما مراحل آزمایش چیست و کیت تست چگونه کار می‌کند؟ علائم بیماری کووید ۱۹ که براثر آلودگی به ویروس کرونا جدید ظاهر می‌شود، شباهت بسیار زیادی به علائم آنفلوانزا دارد و تنها راه برای تشخیص نهایی آن، انجام آزمایش درکنار بررسی سی‌تی‌اسکن قفسه سینه است.

در ایران و دیگر کشورها به دلیل کمبود کیت‌های آزمایش، تست ویروس کرونا تنها از افراد بیمار و بستری در بیمارستان گرفته می‌شود، اما با افزایش دسترسی به کیت‌های آزمایشگاهی ممکن است بیماران بیشتری با دستور پزشک موفق به انجام این آزمایش شوند. اگر پزشک به دلیل داشتن تب، سرفه و تنگی نفس تصمیم بگیرد از بیمار تست ویروس کرونا گرفته شود، برای دریافت نتیجه چه مراحلی باید طی شود؟ کیت تست ویروس چطور کار می‌کند و چرا گاهی اوقات احتمال دارد نتیجه اشتباه باشد؟

انجام آزمایش برای ویروس کرونا جدید، تفاوت چندانی با آزمایش آنفلوانزا ندارد و پزشکان اول باید نمونه آزمایشی که برای وجود ویروس بررسی خواهد شد، از بیمار بگیرند. متخصصان بهداشت می‌گویند ویروس کرونا با تکثیر در دستگاه تنفسی موجب بروز بیماری تنفسی می‌شود؛ بنابراین متخصصان بالینی از طریق دهان و بینی از گلو نمونه‌برداری می‌کنند و ممکن است خلط سینه بیماران مبتلا به سرفه را نیز آزمایش کنند.

به گفته “دیوید هوپر”، رئیس واحد کنترل عفونت در بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا، بعید است که دیگر مایعات بدن مورد آزمایش قرار گیرند، زیرا بیماری کووید ۱۹ تاکنون مانند آنفلوانزا بوده و در ریه‌ها متمرکز است؛ از این‌رو متخصصان بهداشت به طور معمول مدفوع، ادرار یا خون افراد را آزمایش نخواهند کرد. به محض آنکه نمونه جمع‌آوری و در لوله یا ویال استریل ذخیره شد، به آزمایشگاهی فرستاده می‌شود که به کیت آزمایش ویروس کرونا دسترسی دارد.

در آزمایش‌های دارای مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا، نمونه‌ها اول خنک شده و با بسته یخ و به‌طور ایده‌آل شب‌هنگام به آزمایشگاه واجد شرایط ارسال می‌شود. نمونه‌های یخ‌زده را تنها می‌توان برای ۷۲ ساعت نگهداری کرد، اما اگر تأخیر در ارسال اجتناب‌ناپذیر باشد، می‌توان از یخ خشک برای حفظ نمونه‌ها استفاده کرد. انتظار بیش از حد ممکن است به تخریب ویروس و مواد ژنتیکی آن منجر شود و درنهایت نتیجه منفی کاذب را به‌دنبال داشته باشد..

بحرانی که همه شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد
ویروس کرونا به‌مرور به بحرانی جهانی برای اقتصاد تبدیل می‌شود و تأثیر بلندمدت آن به تمامی کسب‌وکارها ضربه وارد می‌کند. کسب‌وکارها در طول تاریخ با انواع بحران‌ها همچون افت شدید ارزش سهام، جنگ‌های داخلی و فجایع طبیعی روبه‌رو بوده‌اند و بحران‌هایی که به اقتصاد و فعالان حاضر در آن ضربه می‌زنند، ظاهراً هیچ‌گاه تمامی ندارند و حتی روزبه‌روز تکامل پیدا می‌کنند.

امروز جهان اقتصاد با بحرانی بزرگ روبرو است که با تمامی رخدادهای گذشته تفاوتی اساسی دارد؛ ویروس کرونا که با سرعتی بسیار بالا گسترش پیدا می‌کند و به تمامی عوامل سیستم عرضه و تقاضا و صنایع گوناگون در همه قاره‌ها، ضربه می‌زند. ویروس کرونا جدید موسوم به COVID-19 که تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده است، ضربه‌های شدیدی به اقتصاد آسیا و اروپا وارد کرد.

تأثیر ویروس کرونا امروز در همه حوزه‌ها از گوشی‌های هوشمند تا مواد و محصولات دارویی دیده می‌شود. تنها در طول دو ماه، این ویروس از یک نگرانی ساده به نگرانی بزرگ مدیرعامل‌های بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شد. کنفرانس‌های متعدد در صنایع گوناگون، تحت تأثیر نگرانی از شیوع ویروس کرونا، تعطیل شده و از کنفرانس انرژی CERAWeek در هیوستون تا گردهم‌آیی توسعه‌دهنده‌های فیسبوک در کالیفرنیا موسوم به F8 و کنفرانس مهم گو گلI/O، لغو شده‌اند.

تأمین‌کننده‌های قطعات خودرو همگی هشدار کمبود قطعه می‌دهند و تولیدکننده‌های داروهای ژنتیکی برای بعضی از مواد اولیه حدود ۵۰ درصد هزینه بیشتر پرداخت می‌کنند. توزیع جهانی و سریع اپیدمی جدید و عدم اطمینانی که در پی آن ایجاد می‌شود، موجب توقف و کاهش سرمایه‌گذاری‌های سازمانی هم خواهد شد. همچنین انواع فعالیت‌های استخدامی و خرید و ادغام نیز به زمانی دیگر موکول می‌شود.

سقوط بازارهای جهانی به دلیل شیوع کرونا ویروس
چینی‌ها بیش از تمامی کشورهای جهان تحت تأثیر ویروس کرونا هستند. دولت این کشور بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی را متوقف کرد که منجر به سقوط بی‌سابقه در ماه فوریه شد.، آمارهای اقتصادی از چین نشان می‌دهد که وضعیت آتی برای اقتصاد بزرگ آسیایی، آن‌چنان مثبت نخواهد بود. در آن سوی جهان، آمریکا نیز در ماه فوریه بدترین آمارهای اقتصادی را تجربه کرد که در شش سال گذشته، بی‌سابقه بود.

در ماه فوریه، ۱۲۹ شرکت فهرست S&P500، در جلسه‌های توضیح اقتصادی خود درباره ویروس کرونا صحبت کردند و تحلیل‌های وال‌استریت ژورنال از متن مصاحبه‌ها، سخنرانی‌های سازمانی و همچنین تحلیل‌های Kaleidoscope نشان می‌دهد تنها در هفته گذشته در جلسه‌های داخلی و عمومی شرکت‌ها بیش از ۶۰۰ بار به ویروس کرونا اشاره شده است.

مدیران اجرایی کسب‌وکارها در سرتاسر جهان هشدار داده‌اند که ویروس کرونا جدید، روی رفتار خرید مصرف‌کننده‌ها در همه بازارها تأثیر خواهد داشت؛ ویروسی که تاکنون تأثیرهای متنوعی از کاهش تولید نیکل در معادن اندونزی تا توقف فیلمبرداری فیلم Mission Impossible7 داشته است. بسیاری از شرکت‌ها می‌گویند هنوز نمی‌توان تأثیر مخرب ویروس کرونا جدید را روی کسب‌وکارها تخمین زد؛ اقتصاددان‌ها هنوز نتوانسته‌اند حوزه تأثیر و سقوط اقتصادی احتمالی را پیش‌بینی کنند.

آن‌ها می‌گویند شدت تأثیر، وابستگی زیادی به ادامه‌دار شدن یا نشدن گسترش اپیدمی دارد و درصورت ادامه‌دار شدن، واکنش مردم به آن، نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد خواهد داشت. برخی کارشناسان گفته بودند که شیوع شدید ویروس در چین یا هر نقطه دیگر از جهان، اقتصاد آمریکا را نیز در فصل اول سال جاری تحت تأثیر قرار می‌دهد. ازطرفی برخی دیگر می‌گویند با کمتر شدن شیوع و نگرانی از کرونا COVID-19، بازار با افزایش تقاضا در همه سطوح روبه‌رو می‌شود که بازگشتی عالی را همراه خواهد داشت.

مایک وایت، مدیر باسابقه آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ و زمان شیوع ویروس سارس در بخش بین‌الملل پپسی کار می‌کرد، درباره بحران کنونی می‌گوید: هر مدیرعاملی که من می‌شناسم، اکنون مجبور به مدیریت چالش‌هایی در حوزه نیروی انسانی، زنجیره تأمین و حتی درآمد است و به هر حال ما هنوز در میانه جریان بحران قرار داریم. مایک وایت اکنون در هیئت‌مدیره شرکت‌های بزرگی همچون ویرپول و کیمبرلی لیک و Bank of America عضویت دارد.

بعضی شرکت‌ها در نقاط گوناگون جهان برای کاهش تأثیر ویروس کرونا مجبور به تغییر پیش‌بینی‌های مالی خود برای سال جاری شده‌اند. امرسون الکتریک، تولیدکننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی، در تاریخ ۱۳ فوریه اعلام کرد که کرونا باعث کاهش فروش ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دلاری خواهد شد. آن‌ها چند روز قبل، پیش‌بینی خود را به ۱۵۰ میلیون دلار خسارت افزایش دادند.

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین ضربه‌های اولیه را از شیوع ویروس کرونا تجربه کردند، شرکت‌های آسیایی و اروپایی، استراتژی‌های متعدد کاهش هزینه را در پیش گرفته‌اند تا لغو پروازها به چین را جبران کنند، به‌علاوه آن‌ها سفرهای خود را به ایتالیا و دیگر نقاط مرکز بحران کرونا محدود کرده‌اند. با کاهش سرعت پیشرفت ویروس کرونا در چین، بعضی از کارخانه‌های کشور به‌مرور بازگشایی می‌شوند و البته هنوز بسیاری از آن‌ها چالش کمبود نیروی انسانی و دشواری در حمل‌ونقل را تجربه می‌کنند.

بیماری COVID-19 هنوز با سرعت بالایی به کشورهای گوناگون سرایت می‌کند. هیوندای موتور روز جمعه تولید خودروی Palisadeرا به‌همراه چند شاسی‌بلند دیگر که در آمریکا به‌فروش می‌روند، متوقف کرد. پس از آنکه آزمایش یکی از کارمندان مرکز تولیدی هیوندا در کره مثبت اعلام شد، مدیران مجبور به توقف تولید شدند. گوگل نیز روز جمعه گذشته از ابتلای یکی از کارمندان شهر زوریخ خود خبر داد، اما دفتر آن شهر هنوز فعالیت دارد و از شرکت‌های تحت تأثیر دیگر می‌توان آمازون را نام برد که اولین مورد مبتلا را در بین کارمندان شاغل در سیاتل، تأیید کرد.

چین یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی مواد خام و مواد شیمیایی مورد استفاده در کارخانه‌های داروسازی محسوب می‌شود، کمبود تولید و عرضه مواد اولیه، مشکلی اساسی برای بعضی از داروهای مهم همچون کنترل‌کننده‌های فشار خون و آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی خواهد. همچنین چینی‌ها مواد اولیه داروهای مهمی همچون سفالوسپورین‌ها را تأمین می‌کنند که از ابزارهای درمانی اصلی بیماری ذات‌الریه است.

تأمین‌کننده‌های قطعات خودرو، به شرکت‌های خودروسازی هشدار می‌دهند که احتمالاً در هفته‌های پیش‌رو، با کاهش قطعات در کارخانه‌ها روبه‌رو خواهند بود؛ خصوصاً قطعات الکترونیکی با کاهش تأمین روبرو خواهند شد و دراین‌میان بعضی از شرکت‌ها باوجود تحمیل هزینه‌های بیشتر مجبور شده‌اند رویکردهای هزینه‌بر انتقال قطعات با هواپیما را پیاده‌سازی کنند تا کمبود تجهیزات جبران شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *