آزمایش ها و آزمایشگاه

تست تروپونین برای تشخیص حمله های قلبی

تروپونین چیست ؟

تروپونین ها خانواده ای از پروتئین ها هستند که در فیبریل های ماهیچه ای از جمله عضلات اسکلتی بدن و همچنین عضله قلب وجود داشته و موجب انقباض عضلات می گردند.

با آزمایش تروپونین که در آزمایشگاههای تشخیص طبی انجام میشود، سطح تروپونین های اختصاصی قلب درجریان  خون  تعیین می گردد.

سه تیپ تروپونین وجود دارد:

1.تروپونین C

2.تروپونین T

3.تروپونین I 

 

تروپونین C  شروع کننده است ، این تروپونین با اتصال به کلسیم و حرکت تروپونین I، سبب شده که این دو پروتئین که فیبریل های عضلانی را پر کرده اند ،باهم ارتباط برقرار کرده و متصل شوند،سرانجام تروپونین T بصورت یک لنگر، کمپلکس تروپونین را به میوزین رشته های عضلانی متصل  نموده، موجب انقباض فیبریل های عضلانی و انقباض عضله می گردد.

تفاوتی بین تروپونین C عضلات اسکلتی با تروپونین  C عضله قلب وجود ندارد.اما تروپونین های I و T عضلات اسکلتی وعضله قلب باهم متفاوتند.بنابراین اندازه گیری تروپونین های اختصاصی T یا I ،به عنوان مارکر قلبی، می تواند به تشخیص حملات  قلبی  یا  انفارکتوس میو کارد  کمک  نمایند.

درحالت نرمال سطح تروپونین در جریان خون ناچیز یا غیر قابل تشخیص می باشد، اما وقتی که به عضله قلب صدمه ای وارد آمده  باشد ،تروپونین بداخل جریان خون آزاد شده و غلظت آن در خون افزایش می یابدو هرچه آسیب وارده به عضله قلب شدیدتر باشد،غلظت تروپونین خون هم بیشتر خواهد بود.

زمانیکه در یک فرد حمله قلبی اتفاق می افتد ،بین 3 تا 4 ساعت پس از این ضایعه قلبی ،سطح تروپونین های I و T اختصاص قلب در خون افزایش می یابند وممکن است بین 10 تا 14روز به همین صورت بالا بمانند، سپس کاهش تدریجی یافته و حذف می گردند.در بین مارکرهای قلبی تروپونین بیشترین پایداری را دارد ،در شرایطی که مارکر میوگلوبین پس از 24 ساعت و مارکر CK-MB پس از 36 ساعت از جریان خون حذف می گردند.

 

تروپونین

 

 

 

 

آزمایش تروپونین Troponin Test

هدف از انجام آزمایش تروپونین چیست؟

این آزمایش جهت تشخیص حمله قلبی یا آسیب عضله قلب یا در صورتیکه آنژین قفسه صدری در حال وخیم تر شدن باشد ،درخواست می گردد.

چه موقع آزمایش تروپونین درخواست می گردد؟

بلافاصله در شرایطی که چند ساعت ازوجود علائم و نشانه های حمله قلبی از جمله  وجود درد در ناحیه سینه ،کتف وگردن بهمراه تنگ نفس، گذشته باشد، یا وضعیت آنژین قفسه صدری رو به وخامت بگذارد و با استراحت رفع نشود، یک سری تست تروپونین درخواست میشود.

 

 

تفسیر آزمایش

تروپونین ها پروتئین های موجود در فیبرهای عضلانی، اسکلتی و قلب می باشند که باعث انقباض ماهیچه ای می شوند. آزمایش تروپونین، سطوح تروپونین خاص قلب را در خون می سنجد تا به تشخیص آسیب های قلبی کمک کند. 3 نوع تروپونین وجود دارد: تروپونین I ، تروپونین T و تروپونین C . کوتاه شدن عضله با جذب کلیسم به واسطه ی تروپونین T  آغاز می شود. تروپونین T  باعث لنگر انداختن کمپلکس تروپونین به فیبر عضلات می شود. تروپونین C  بین عضلات اسکلتی و قلب تفاوت کمی دارد یا تفاوتی بین آن ها وجود ندارد، اما شکل تروپونین I  و تروپونین T  متفاوت می باشد.

اندازه گیری مقدار تروپونین I  یا تروپونین T  در خون می تواند به شناسایی افرادی که آسیب قلبی را تجربه کرده اند کمک کند. تروپونین معمولا در مقادیر بسیار کم و غیر قابل اندازه گیری در خون وجود دارد. هنگامی که به سلول های عضلانی قلب آسیبی وارد می شود، تروپونین وارد خون می شود و در زمان آسیب های شدید قلبی، مقدار آن به شدت در خون افزایش می یابد. این تست جهت کمک به تعیین اینکه آیا فرد مبتلا به حمله قلبی شده است یا نه، استفاده می گردد. زمانی که فردی مبتلا به حمله قلبی می شود، سطوح تروپونین های I  و T  اختصاصی قلب در عرض 3 یا 4 ساعت بعد از آسیب در خون افزایش پیدا می کنند و ممکن است برای 10 تا 14 روز مقادیر آن در خون به مقدار بالایی باقی بماند.

 

 

دلایل افزایش مقدار تروپونین

انفارکتوس میوکارد، ایسکمی مزمن قلبی، آسیب میوکارد، میوکاردیت، آنژین ناپایدار، نارسایی احتقانی قلب، جراحی قلب، آنژین صدری و علل غیر قلبی مانند؛ آمبولی ریوی، نارسایی کلیوی و بیماری های مزمن عضلانی سبب افزایش سطوح تروپونین I می شوند.

 

حمله قلبی باعث افزایش تروپونین خون می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *