درمان, سرطان شناسی, سلامت

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی چیست ؟

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی نوعی درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مقابله کند. سیستم ایمنی بدن به شما کمک می کند تا با عفونت ها و سایر بیماری ها مقابله کنید. این سیستم از گلبول های سفید خون و اندام ها و بافت های سیستم لنفاوی تشکیل شده است.

ایمنی درمانی نوعی درمان بیولوژیک است. درمان بیولوژیک نیز نوعی درمان است که در آن از مواد ساخته شده از ریز موجودات زنده برای درمان سرطان استفاده می شود.

ایمنی درمانی چگونه در برابر سرطان عمل می کند؟

سیستم ایمنی بدن به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خود ، سلول های غیر طبیعی را شناسایی و تخریب می کند و به احتمال زیاد از رشد بسیاری از سرطان ها جلوگیری یا آنها را سرکوب می کند. به عنوان مثال ، سلول های ایمنی گاهی در تومورها و اطراف آن یافت می شوند. این سلول ها که لنفوسیت های نفوذ کننده تومور یا TIL نامیده می شوند ، علامت پاسخ سیستم ایمنی به تومور است. افرادی که تومورهای آنها حاوی TIL است اغلب از افرادی که تومورهای آنها فاقد TIL است بهتر عمل می کنند.

حتی اگر سیستم ایمنی بدن بتواند از رشد سرطان جلوگیری کند یا رشد آن را کند سازد ، سلول های سرطانی راه هایی برای جلوگیری از تخریب توسط سیستم ایمنی بدن دارند. به عنوان مثال ، سلول های سرطانی ممکن است:

  • تغییرات ژنتیکی داشته باشید که باعث شود کمتر در سیستم ایمنی بدن دیده شوند.
  • در سطح خود پروتئین هایی داشته باشند که سلول های ایمنی را خاموش می کنند.
  • سلول های طبیعی اطراف تومور را تغییر می دهند تا در پاسخ سیستم ایمنی به سلول های سرطانی تداخل ایجاد کنند.

ایمنی درمانی به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بهتر علیه سرطان عمل کند.

انواع ایمنی درمانی کدام است؟

انواع مختلفی از ایمنی درمانی برای درمان سرطان استفاده می شود. این موارد عبارتند از:

  • بازدارنده های ایست بازرسی ایمنی ، داروهایی هستند که ایست های بازرسی ایمنی را مسدود می کنند. این ایست های بازرسی بخشی طبیعی از سیستم ایمنی بدن به شمار می روند و از شدت واکنش های ایمنی جلوگیری می کنند. با مسدود شدن آنها ، این داروها به سلول های ایمنی اجازه می دهند تا با شدت بیشتری به سرطان پاسخ دهند.
  • درمان انتقالی سلول های T ، درمانی است که توانایی طبیعی سلول های T شما در مقابله با سرطان را افزایش می دهد. در این روش درمانی ، سلول های ایمنی از تومور شما گرفته می شود. آنهایی که بیشترین فعالیت را در برابر سرطان دارند در آزمایشگاه انتخاب می شوند یا برای بهتر حمله کردن به سلول های سرطانی در آزمایشگاه تغییر می یابند ، آنها را به صورت دسته های بزرگ رشد می کنند و از طریق تزریق داخل وریدی وارد بدن می کنند. درمان انتقالی سلول های T را همچنین می توان سلول درمانی آداپتیو ، ایمنی درمانی آداپتیو یا سلول ایمنی درمانی نامید.
  • آنتی بادی های مونوکلونال ، پروتئین های سیستم ایمنی ایجاد شده در آزمایشگاه هستند که برای اتصال به اهداف خاص سلول های سرطانی طراحی شده اند. برخی از آنتی بادی های مونوکلونال سلول های سرطانی را علامت گذاری می کنند تا توسط سیستم ایمنی بدن بهتر دیده شده و از بین بروند. چنین آنتی بادی های مونوکلونال نوعی روش ایمنی درمانی است. آنتی بادی های مونوکلونال را ممکن است آنتی بادی درمانی نیز بنامند.
  • واکسن های درمانی ، که با افزایش پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سرطانی ، علیه سرطان کار می کنند. واکسن های درمانی با آنهایی که به پیشگیری از بیماری کمک می کنند متفاوت است.
  • تعدیل کننده های سیستم ایمنی بدن ، که پاسخ ایمنی بدن را در برابر سرطان افزایش می دهند. برخی از این عوامل بر قسمت های خاصی از سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند ، در حالی که برخی دیگر به روشی کلی تر بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند.

 

کدام سرطان ها با ایمونوتراپی درمان می شوند؟

داروهای ایمونوتراپی سرطان برای درمان بسیاری از انواع سرطان ها مورد تأیید قرار گرفته اند. با این حال ، هنوز به طور متداول از ایمونوتراپی به اندازه جراحی ،شیمی درمانی یا پروتو درمانی استفاده نمی شود.

عوارض ایمنی درمانی | عوارض ایمونوتراپی چیست ؟

ایمونوتراپی می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود که بسیاری از آنها هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به سرطان احیا شده و علیه سلول ها و بافت های سالم بدن عمل کند.

ایمونوتراپی چگونه انجام میشود ؟ ایمونوتراپی تومور

اشکال مختلف ایمونوتراپی ممکن است به روش های مختلفی انجام شود. این شامل:

  • داخل وریدی (IV)

ایمونوتراپی مستقیماً به داخل ورید هدایت می شود.

  • خوراکی

ایمونوتراپی به صورت قرص یا کپسول تجویز می شود که باید بلعیده شود.

  • ایمونوتراپی موضعی

این شکل از ایمونوتراپی در کرم وجود دارد که شما آن را روی پوست خود می مالید. از این نوع ایمونوتراپی می توان برای درمان سرطان پوست در مراحل اولیه استفاده کرد.

  • اینتراوزیکال

داروی ایمنی درمانی مستقیماً وارد مثانه می شود.

 

برای ایمنی درمانی در ایران کجا باید مراجعه کرد؟

شما ممکن است در مطب پزشک ، کلینیک یا واحد سرپایی در بیمارستان ، یک یک مرکز ایمونوتراپی سرطان ، داروی ایمونوتراپی را دریافت کنید. سرپایی به این معنی است که لازم نیست شب را در بیمارستان سپری کنید.

 

چند جلسه ایمونوتراپی برای سرطان کافیست؟

این که چند بار و چه مدت ایمونوتراپی دریافت کنید به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع سرطان شما و میزان پیشرفت آن
  • نوع ایمنی درمانی که دریافت می کنید
  • واکنش بدن شما نسبت به این درمان چه باشد

ممکن است هر روز ، هر هفته یا هر ماه یک جلسه برای تان مقرر شود. برخی از انواع ایمونوتراپی در چرخه های مختلف انجام می شود. چرخه به یک دوره درمان و پس از آن یک دوره استراحت اطلاق می گردد. دوره استراحت به بدن شما این فرصت را می دهد تا بهبود یابد ، به ایمنی درمانی پاسخ دهد و سلول های سالم و جدید بسازد.

 

چگونه می توان مطمئن شد که ایمنی درمانی روشی موثر است؟

در طول درمان ، شما اغلب به دکتر خود مراجعه خواهید کرد. او شما را معاینه بدنی می کند و از حال شما جویا می شود. شما آزمایش های پزشکی مانند آزمایش خون و انواع مختلف اسکن را انجام خواهید داد. این آزمایشات اندازه تومور شما را اندازه گیری می کند و به دنبال تغییراتی در عملکرد خون شما است.

 

در حال حاضر تحقیقاتی در زمینه ایمونوتراپی سرطان در ایران وجود دارد؟

محققان در چندین زمینه مهم برای ارتقای سیستم ایمنی درمانی متمرکز شده اند ، از جمله:

  • یافتن راه حل هایی برای مقاومت.

محققان در حال آزمایش ترکیبی از مهارکننده های ایست ایمنی و انواع دیگر ایمونوتراپی ،درمان هدفمند و پرتو درمانی برای غلبه بر مقاومت در برابر ایمنی درمانی هستند.

  • یافتن راه هایی برای پیش بینی پاسخ به ایمونوتراپی.

تنها بخش کوچکی از افرادی كه ایمنی درمانی می كنند به درمان پاسخ می دهند. یافتن راه هایی برای پیش بینی اینکه چه افرادی به این درمان پاسخ خواهند داد ، یک زمینه اصلی تحقیق است.

  • کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی فرار یا سرکوب سلول های سرطانی پاسخ های ایمنی در برابر آنها.

درک هر چه بهتر از چگونگی دور شدن سلول های سرطانی از سیستم ایمنی بدن می تواند منجر به تولید داروهای جدیدی شود که این روندها را مسدود می کنند.

  • چگونه عوارض جانبی ناشی از ایمونوتراپی را کاهش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *