تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی, درمان, سلامت

آنژیوکت و انواع آن

انواع آنژیوکت در حال حاضر برای کاربردهای مختلف در دسترس است و یکی از مهمترین مواردی که باید در زمان تزریق آنژیوکت به آن توجه داشته باشید اندازه مناسب سوزن است. اندازه سوزن های آنژیوکت بسیار متفاوت می باشد و هرچه شماره آنها کمتر باشد ، سوزن آنژیوکت بزرگ تر خواهد بود. به عنوان یک پرستار جدید ، ممکن است تشخیص سوزن های آنژیوکت های مختلف ، کمی برای شما دشوار باشد ، اما خوشبختانه ، اکثر تولید کنندگان سوزن های آنژیوکت را برای استفاده راحت تر کد گذاری کرده اند.

آنژیوکت وسیله ای کاربردی و تخصصی می باشد که در مراکز تجهیزات پزشکی و داروخانه ها تهیه و توزیع می گردد. این وسیله کوچک و کاربردی انواع مختلفی دارد

آنژیوکت چیست؟

نام انگلیسی آنژیوکت peripheral venous catheter می باشد این وسیله در كاربردهای تشخیصی و هم درمانی استفاده می شود و ابزاری مهم برای پزشكان است. آنژیوکت تکنیکی است به منظور قرار دادن یک کانولا در داخل رگ و به منظور ایجاد نوعی دسترسی وریدی ، استفاده می شود. این نوع دسترسی به پزشکان متخصص اجازه می دهد تا نمونه خون بگیرند و همچنین مایعات را به بیمار تزریق کنند تا از کمبود آب بدن فرد جلوگیری کرده و همزمان ، مواد مغذی حیاتی ، داروها ،شیمی درمانی و سایر انتقال داروها را نیز فراهم کنند .

کانولا به خودی خود یک لوله کوچک است که به منظور تحویل یا از بین بردن مایعات یا برای جمع آوری نمونه هایی که می تواند برای شناسایی مشکلات احتمالی بیمار بررسی شود ، در بدن قرار می گیرد. آنژیوکت ها بسیار کوچک و بسیار انعطاف پذیر هستند بنابراین می توانند به راحتی وارد یکی از رگ های بدن شما شوند.

رایج ترین مکان برای وارد شدن آن ها پشت دست یا بازو می باشد. هنگامی که کانولا به دقت با روش استریل و دقیق وارد رگ شد و در طول مسیر هیچ مورد دیگری وجود نداشت ، معمولاً می تواند به مدت سه روز در رگ باقی بماند .  ارائه دهندگان خدمات بهداشتی سالانه حدود ۲۰۰ میلیون کاتتر داخل وریدی محیطی را در ایالات متحده استفاده می کنند و این امر آنژیوکت را به رایج ترین شکل درمان تبدیل کرده است .

انواع آنژیوکت

انواع آنژیوکت ها بر اساس شماره و رنگی که دارد نوع و کاربردشان متفاوت هستند . کاربرد آنژیوکت های مختلف عبارتند از :

آنژیوکت شماره ۱۴ (نارنجی رنگ) :

این نوع ضخیم ترین و قطورترین نوع آنژیوکت ها هستند . از این نوع آنژیوکت در بیشتر مواقع برای انتقال خون و جایگزین کردن مایعات در مراکز بهداشتی استفاده می شود.

آنژیوکت شماره ۱۶ (طوسی رنگ) :

این نوع از آنژیوکت در درجه اول برای بخش های ICU یا جراحی استفاده می شود و این اندازه بزرگ امکان انجام مراحل مختلف از جمله تجویز و تزریق خون ، تجویز و تزریق سریع مایعات و موارد دیگر را فراهم می کند.

آنژیوکت شماره ۱۸ (سبز رنگ) :

این نوع از آنژیوکت بیشتر در اتاق های عمل به منظور عمل های سنگین بکار برده می شود. برخی از موارد معمول کاربرد آن شامل تجویز و تزریق خون ، انتقال سریع مایعات و غیره است. می توانید از این نوع آنژیوکت برای پروتکل های CT PE یا آزمایش های دیگر که به اندازه های بزرگ آنژیوکت نیاز دارد ، استفاده کنید.

آنژیوکت شماره ۲۰ (صورتی رنگ) :

کاربرد این آنژیوکت برای بیمارانی که دارای رگ های کوچک هستند بسیار مطلوب تر است و در زمان تزریق دارو و سرم  استفاده می شود.

آنژیوکت شماره ۲۲ (آبی رنگ) :

کاربرد این نوع  نیز مانند آنژیوکت های شماره ۲۰ می باشد و برای تزریق دارو کاربرد دارد.

آنژیوکت شماره ۲۴ (زرد رنگ) :

این آنژیوکت برای رده سنی کودکان و نوزادان استفاده می شود.

آنژیوکت شماره ۲۶ (بنفش رنگ):

این نوع تنها برای کودکان استفاده می شود.

اهمیت انتخاب درست انواع آنژیوکت ها برای درمان چیست ؟

دلیل اهمیت استفاده از شماره مناسب آنژیوکت ها این است که برخی از مراحل پزشکی را فقط می توان فقط با یک سوزن با اندازه خاص و مناسب انجام داد. به عنوان مثال ، اگر قصد دارید از بیمار خون بگیرید ، باید این عمل را با سوزنی که به اندازه کافی بزرگ باشد ، انجام دهید. بنابراین هر زمان قصد دارید آنژیوکت گذاری را روی بیمار شروع  کنید ، باید از خود بپرسید که بیمار تحت مراقبت شما چه نوع اقداماتی لازم دارد. اگر این عمل اشتباه صورت گیرد ، باعث ایجاد ناراحتی در فرد بیمار خواهد شد .

اجزای تشکیل دهنده انواع آنژیوکت

  • قسمتی  پلاستیکی که در درون ورید قرار می گیرد .
  • قسمت های کوچک تر بر روی آنژیوکت ( بال نام دارد) که برای در دست گرفتن و تنظیم و ثابت کردن بر روی دست بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دریچه برای تزریق کردن دارو از طریق سرنگ می باشد
  • در نهایت محل متصل شدن ست سرم

چگونگی استفاده از انواع آنژیوکت

در ابتدا رگ مورد نظر را انتخاب کرده و پس از آن محل را باید با الکل ضدعفونی و تمیز کرد. آنژیوکت به دلیل داشتن سوزن در ورید قرار می گیرد و در قسمت سری آنژیوکت ، کاتتری وجود دارد که به محض ورود سوزن در ورید کاتتر در رگ قرار می گیرد و می ماند و بعد از آنکه اطمینان حاصل شد که کاتتر در جای درستی قرار گرفته است، در نهایت برای تنظیم و ثابت ماندن روی آنها چسب می زنیم.

حال باید سوزن را از کاتتر خارج کنیم و بعد از آن باید رابط ، ست سرم را به آن متصل کرد. این نکته را باید در نظر داشت که قبل از متصل کردن ست سرم باید حتما هوای داخل آن را خارج کنیم  و در زمان لزوم به تزریق دارو باید دریچه روی آنژیوکت باز شود تا دارو تزریق شود و با همین دریچه سرعت تزریق را می توانیم کند یا تند کنیم .

عوارض احتمالی استفاده از انواع آنژیوکت

استفاده از این محصول نیز مانند محصولات دیگر پزشکی ممکن است عوارضی جانبی به همراه داشته باشد. از آنجا که تقریباً نیمی از تمام آنژیوکت های محیطی از کار می افتند ، بسیار مهم است که مراقب عوارضی جانبی مانند نفوذ ، بیرون ریزی ، التهاب ورید ، حساسیت بیش از حد و عفونت باشید. اگر در زمان زدن آنژیوکت مراقب نباشید ممکن است قستی از رگ پاره شود و دارو یا سرم به زیر رگ برود و باعث متورم شدن محل شود و این مشکلات می تواند از ناراحتی های جزئی مانند تورم تا درد شدید ، از دست دادن اندام و حتی مرگ در شدیدترین موارد ، می تواند به وجود آید .

چگونه می توانم بفهمم چه مشکلی در آنژیوکت پیش آمده است ؟

در بیشتر موارد ، وجود تورم ، سوزش ، گرفتگی ، خنکی ، تاول و قرمزی در محل و اطراف محل آنژیوکت نشان دهنده به وجود آمدن مشکلی می باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در زمانی که آنژیوکت به دست شما متصل است ، باید بلافاصله به تیم پزشکی خود خبر بدهید.

مارک ها و قیمت خرید و فروش انواع آنژیوکت

در حال حاضر انواع آنژیوکت توسط شرکت های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و شما می توانید آنها را از داروخانه یا فروشگاه های لوازم و تجهیزات پزشکی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *