آزمایش ها و آزمایشگاه

آزمایش دیابت در بارداری

آزمایش دیابت در بارداری
آزمایش دیابت در بارداری یکی از آزمایشات مهم و غربالگری های مهم قبل و بعد از بارداری است. احتمال بروز دیابت در تمامی بانوانی که قصد بارداری دارند یا به تازگی باردار شده اند بسیار است. دیابت در بارداری می تواند تاثیرات بسیاری بر روی جنین و مادر بگذارد. مادران در طی دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و نوسانات هورمونی که دارند دچار تحولات بسیاری می شوند اگر دیابت بارداری هم اضافه شود زندگی آن ها بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد.

طبق تحقیقات انجام شده بانوانی که در سابقه خانوادگی خود ابتلا به دیابت بارداری داشته اند بیشتر از بقیه می توانند دچار این مشکل شوند هم چنین بانوانی که تخمدان پلی کیستیک دارند و یا دارای اختلالات هورمونی دیگری هستند بیشتر در معرض دیابت بارداری قرارمی گیرند. آزمایش دیابت در بارداری باید در بهترین آزمایشگاه غرب تهران انجام شود تا نتایج دقیق و معتبری به پزشک ارائه شود.
آزمایش دیابت در بارداری به چه منظور انجام می شود؟
همه ما از عوارض دیابت بارداری بر روی جنین آگاهی داریم و می دانیم که چه تاثیرات بدی بر روی جنین خواهد گذاشت. فلذا آزمایش دیابت در بارداری را جدی بگیرید. این آزمایش را تحمل گلوکز خوراکی می نامیم که حدود 2 ساعت طول می کشد.
آزمایش دیابت بارداری به صورت ناشتا صبح انجام می شود. برای این آزمایش لازم است 8 الی 10 ساعت غذا یا نوشیدنی نخورده باشید. به شما یک مایع حاوی گلوکز داده می شود تا بنوشید. قبل از نوشیدن مایع و یک ساعت بعد از نوشیدن از شما آزمایشات خون گرفته می شود.
دیابت بارداری همان قند خون بالا است و در دوران بارداری ایجاد می شود و پس از زایمان از بین می رود. دیابت بارداری در سه ماهه دوم یا سوم بیشتر اتفاق می افتد و بدن به اندازه کافی نمی تواند انسولین تولید کند. معمولا این دیابت بعد از زایمان از بین می رود. درست است که این موضوع می تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند اما با تشخیص به موقع و مدیریت آن می توان از عواقب ناخواسته در این بیماری پیشگیری کرد.

نشانه های دیابت در بارداری
نشانه های دیابت در بارداری به شرح زیر است:
• احساس تشنگی بسیار در حالیکه به تازگی آب نوشیده اید.
• تکرر ادرار بسیار
• شاخص توده بدنی بالاتر از 30
• احساس خستگی بی دلیل
انواع آزمایشات دیابت در بارداری
برای تشخیص دیابت در دوران بارداری پزشک شما آزمایش دیابت در بارداری که شامل آزمایشات GTT , GCT می شوند را تجویز خواهد کرد. تست GTT شامل دو مرحله آزمایش می شود و تست GCT چهارمرتبه صورت می گیرد. در ادامه این آزمایشات را بررسی خواهیم کرد.

آزمایش GTT
در این آزمایش نوشیدنی شیرین حاوی گلوکز را خواهید نوشید و بعد از آن دو یا سه مرتبه به فاصله زمانی نیم ساعت تا یک ساعت تست خون از شما گرفته می شود. این تست تحمل گلوکز در بدن را نشان می دهد و هم چنین میزان جذب آن را مشخص می کند.
آزمایش GCT
این آزمایش در ابتدا قند خون را اندازه می گیرند سپس نوشیدنی حاوی گلوکز را به شما می دهند. یک مرتبه و پس از یک ساعت این آزمایش انجام می شود.
آزمایش 2HPP
این آزمایش در ابتدا به صورت ناشتا از شما خون گرفته می شود و سپس بعد از 2 ساعت و صرف صبحانه دوباره از شما خون گرفته می شود تا میزان قند خون سنجیده شود.
کنترل دیابت در بارداری به چه صورت است؟
برای کنترل دیابت در بارداری به شما یک کیت آزمایش خون داده می شود تا قند خون خود را نظارت کنید. توجه داشته باشید که با رژیم غذایی مناسب و ورزش های مخصوص دوران بارداری می توانید این مشکل را کنترل کنید و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.
با این وجود اگر قند خون شما کنترل نشود لازم است داروهایی مصرف کنید تا عوارض آن کمتر شود. اگر به دیابت بارداری مبتلا باشید لازم است قبل از 41 هفته زایمان کنید. انتخاب روش زایمان به عهده و تشخیص پزشک شما می باشد.
با این وجود توصیه ما به شما این است که حتی با وجود دیابت بارداری استرس نداشته باشید. چرا که استرس می تواند عامل مهم در افزایش قند خون به حساب آید و اثرات آن بسیار مخرب است.

چرا دچار دیابت بارداری می شویم؟
دلایل بروز این مشکل در بانوان باردار بسیار است با این وجود برخی از دلایل ابتلا به دیابت بارداری به شرح زیر است:
• اضافه وزن پیش از بارداری
• افزایش وزن بی رویه در دوران بارداری
• شاخص توده بدنی بالای 30
• رشد غیرطبیعی جنین در رحم
• سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت بارداری
• برهم خوردن تعادل هورمون ها
• مصرف زیاد قند
• رشد غیرطبیعی جنین در رحم
• سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت بارداری
• برهم خوردن تعادل هورمون ها
• مصرف زیاد قند
• استرس بسیار در دوران بارداری
سوالات متداول آزمایش دیابت در بارداری
آیا آزمایش دیابت در بارداری ضروری است؟
بله، آزمایش دیابت در بارداری ضروری است زیرا دیابت بارداری می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین داشته باشد.
چه زمانی باید آزمایش دیابت در بارداری انجام شود؟
آزمایش دیابت در بارداری معمولاً در هفته 24 تا 28 بارداری انجام می‌شود.
آیا برای انجام آزمایش دیابت در بارداری نیاز به ناشتایی است؟
خیر، برای انجام آزمایش دیابت در بارداری نیاز به ناشتایی نیست. معمولاً پس از صرف وعده صبحانه، آزمایش انجام می‌شود.

دیابت در بارداری قابل کنترل است و بسیاری از بانوانی که این مشکل را داشته اند نوزاد سالم به دنیا می آوردند از این بیماری نترسید و سعی کنید آزمایش دیابت در بارداری و تمام تست های غربالگری قبل از بارداری را به خوبی و با دقت بسیار انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *