تست های تشخیصی و آزمایشگاهی

آزمایش تشخیصی آنزیم مبدل آنژیوتانسین



آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE، آنزیم مبدل آنژیوتانسین سرم[SACE])
Angiotensin-Converting Enzyme (ACE, Serum Angiotensin Converting Enzyme [SACE])

مقادیر طبیعی
۴۰ U/L یا 670 nKat/L (واحد SI)

کاربرد
ACE برای تشخیص و کنترل دوره ی بالینی سارکوئیدوز (یک بیماری گرانولوماتوزکه بسیاری از اندامها بخصوص ريه ها اثر میگذارد)استفاده می شود. به علاوه برای افتراق بینو سارکوئیدوز و دیگر بیماریهای گرانولوماتوز نیز استفاده می گردد ،همچنین برای افتراق بین بیماری سارکوئید فعال و نهفته نیز استفاده میشود.

توضیح آزمایش
ACE در سلولهای اپتیلیال رید وجود دارد و آنژیوتانسین I را به آنژیوتانسین II( منقبض کننده ی عروقی قوی )تبدیل می کند. آنژیوتانسین II محرک مهم و قوی آلدوسترون است. ACE در مکانیزم رنین / آلدوسترون مهم می باشد و بنابراین در کنترل فشار خون اهمیت دارد. علی رغم این موارد ACE در ارزیابی فشار خون بالا بسیار کمک کننده نمی باشد. ارزش آن در تشخیص سارکوئیدوز است. سطوح بالای ACE در درصد بالایی از بیماران مبتلا به سارکوئیدوز دیده می شود. این آزمایش در بیماران مبتلا به سارکوئیدوز برای ارزیابی شدت بیماری و پاسخ به درمان استفاده می گردد. بخصوص در سارکوئیدوز ریوی فعال مقدار این آنزیم بالا است و در سارکوئیدوز غیر فعال (نهفته) میتواند طبیعی باشد .همچنین بیماری هایی غیر سارکوئیدوزمانند بیماری گوشه (اختلال ارثی نادر لیزوزومی متابولیسم چربی)، لپروزی، سیروز الکلی، هیستوپلاسموز فعال توبرکولوز، بیماری هوچکین، میلوم، اسکلرودرما، آمبولی ریوی و فیبروز ریوی ایدیوپاتیک می توانند موجب سطوح بالای ACE شوند. سنجش ACE را می توان با روش اسپکتروفتومتری یا RIA انجام داد.

عوامل مداخله گر
بیماران زیر ۲۰ سال به طور طبیعی سطوح بسیار بالای ACE دارند.
همولیز یا هایپرلیپیدمی ممکن است به طور کاذب سطوح ACE را کاهش دهند.
داروهای ضد فشار خون بالای مهارکننده ی ACE و استروئیدها ممکن است موجب سطوح پایین ACE شوند.

روش کار و مراقبت از بیمار

قبل از نمونه گیری
• روش کار را برای بیمار توضیح دهید.
• به بیمار بگویید که نیاز به ناشتایی نمیباشد.

هنگام نمونه گیری
• نمونه خون وریدی را در یک لوله ی در قرمز بگیرید.

بعد از نمونه گیری
• محل خونگیری را فشار دهید یا از پانسمان فشاری استفاده کنید.
• محل خونگیری را از نظر خونریزی بررسی کنید.
نتایج آزمایش و اهمیت بالینی

سطوح بالا
سارکوئیدوز :هر چه این بیماری شدیدتر باشد احتمال افزایش ACE بیشتر خواهد بود. بیماریهای نادر دیگری که همراه با افزایش ACE میباشند عبارتند از: بیماری گوشه ،توبرکولوز ،لپروزی، سیروز الکلی ،هیستوپلاسموز فعال ،بیماری هوچکین، میلوم، فیبروز ریوی ایدیوپاتیک ،دیابت شیرین ،سیروز اولیه مجرای صفراوی ،آمیلوئیدوز، هایپرتیروئیدیسم ،اسکلرودرما و امبولی ریوی.





مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *