تست های تشخیصی و آزمایشگاهی

آزمایش خونی آلرژی (آزمایش آنتی بادی RAST IgE)

تست تشخیص آلرژی-میزان نرمال ige در خون-

آزمایش خونی آلرژی (آزمایش آنتی بادی RAST IgE)

Allergy Blood Testing (IgE Antibody Test, Radioallergosorbent test (RAST])

مقادیر طبیعی

IgE  توتال سرم

کودکان

۲۳ ماهه :0-13IU/ML

2-5 ساله:56-0 IU/ML

6-10 ساله:85-0 IU/ML

بالغين:  ٠١٠٠IU/ml

کاربرد

آزمایش خونی آلرژی جایگزینی برای آزمایش پوستی آلرژی در تشخیص آلرژی است، آلرژی عامل مجموعه علائم بخصوصی میباشد. همچنین این آزمایش در شناسایی آلرژن بخصوص بیمار نیز مفید است. این آزمایش بخصوص وقتی کمک کننده است که آزمایش پوستی تأثیر گذار برآلرژی برای بیمار منع شده باشد.

توضیح آزمایش

آزمایشهای خون ۶۷۵

اندازه گیری IgE سرم روشی مؤثر برای تشخیص الرژی و بخصوص آلرژن (ماده ای که بیماریهان آلرژی دارد) است وقتی که افراد آلرژیک در معرض آلرژن قرار گیرند سطوح   IgE سرم افزایش می یابد گروههای متنوعی از آلرژن ها میتوانند پاسخ آلرژی را شروع کنند آنها شامل پوسته های بدن حیوانات غذاها الیاف، غبار، قارچ ها، سموم حشرات ،داروها و عوامل موجود در محیط می باشند. گرچه آزمایش پوستی هم میتواند یک آلرژی بخصوص را شناسایی کند ولی اندازه گیری سطوح سرمیIgE  در موارد زیر کمک کننده است وقتی که نتیجه ی آزمایش پوستی مبهم باشد وقتی که برای تزریق پوستی الرژنی در دسترس نباشد. یا وقتی که تزریق آلرژن به بیمار موجب واکنش آنافیلاکتیک شود. بخصوص در مواردی که آزمایش پوستی مشکل است IgE کمک کننده میباشد (مانند نوژدان یا بیمارانی که در مانوگرافیسم بیا درماتیت گسترده دارند) ولی توجه کنید که سنجش IgE گران است و نتایج فورا داده نمی شود، تصمیم درباره ی روش تشخیص آلرژی و آلرژن به فاصله ی زمانی بین مواجهه با آلرژن و آزمایش، نوع آلرژن، سن بیمار، احتمال آنافیلاکسی و اندام درگیر شده (پوست، ریه ها، روده باریک و غیره) بستگی دارد.

از اندازه گیری IgE همانند آزمایش پوستی تحریکی نه تنها برای تشخیص آلرژی بلکه برای تشخیص نوع آلرژن هم استفاده میشود تا بتوان رژیم ایمنی درمانی را اتخاذ نمود. در کل سطوح بالای IgE توتال برای بیماری آلرژی تشخیصی هستند آزمایش آلرژی IgE اختصاصی خون، آزمایش in vitro برای شناسایی IgE اختصاصی برای آلرژن میباشد به دلیل پیشرفت در تهیه ی آلرژن مایع ،استفاده از آزمایش آلرژی خون به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این آزمایش مطمئن تر و دقیق تر از آزمایش پوستی می باشد. برای بیشتر بیماران به محص شناسایی آلرژن درمان شامل دوری از آلرژن استفاده از برنکودیلاتورها آنتی هیستامین ها و احتمالا استروئیدها خواهد بود. اگر قبل از آزمایش درمان شدید ضد آلرژی انجام شده باشد، برخلاف وجود آلرژی، سطوح IgE بالا نخواهد بود.

آلرژی به تولیدات دارای لاتکس، الرژی شایعی میباشد که کارکنان صنعتی و بهداشتی و درمانی در معرض خطر ابتلا به آن هستند. این حالت نوعی آلرژی میباشد که ممکن است در بیمارانی که آلرژی ندارند بر اثر تماس بیش از اندازه به وجود بیاید به علاوه اگر بیماران حساس به لاتکس تحت عمل جراحی یا هر روشی قرار گیرند که در آن کارکنان بهداشتی دستکش لاتکس پوشیده باشند در معرض خطر واکنش آلرژیک قرار خواهند گرفت. در این بیماران با روش ELLA به آسانی میتوان IgE اختصاصی لاتکس را شناسایی کرد. دفت این آزمایش ۹۴% است.

روش های اندازه گیری بسیاری برای IgE وجود دارد. یکی از معمول ترین روشهای مورد استفاده RAST است. در این روش، سرم بیمار مشکوک به داشتن آلرژی خاصی با آلرژن خاصی مخلوط می شود. سپس کمپلکس آنتی بادی – آلرژن با یک یا چند آنتی بادی ضد IgE متوکلونال نشان دار با مواد رادیواکتیو انکوبه می گردد. مقدار کل IgE را می توان اندازه گیری کرد. روشهای کنژوگه کردن با آنزیم، رادیوایمتومتریک، رنگ سنجی، فلورومتریک یا کمی لومینومتریک هم برای اندازه گیری IgE اختصاصی آلرژن استفاده می شوند بسته به آلرژن دقت از ۴۵-۹۵ درصد متغیر است.

موارد منع کاربرد

بیماران مبتلا به چند آلرژی زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد الرژن بخصوصی به دست نخواهد آمد

عوامل مداخله گر .

بیماریهای همزمان همراه با سطوح IgG بالا موجب نتایج منفی کاذب خواهند شد.

کورتیکواستروئیدها داروهایی میباشند که ممکن است موجب سطوح IgE بالا شوند.

روش کار

قبل از نمونه گیری

-روش کار را برای بیمار توضیح دهید.

– به بیمار یاد آوری کنید که آلرژن مشکوک را با نمونه خون او در آزمایشگاه مخلوط خواهند کرد و با این روش آزمایش او دچار هیچ واکنش آلرژیک نخواهد شد.

-تحقیق کنید که آیا بیمار اخیرا برای درمان الرژی تحت درمان با کورتیکواستروئیدها قرار گرفته است یا نه.

هنگام نمونه گیری

نمونه خون وریدی را در یک لوله سرم در طلایی بگیرید.

بعد از نمونه گیری

محل خونگیری را فشار دهید یا از پانسمان فشاری استفاده کنید.

نتایج آزمایش و اهمیت بالینی بیماری های همراه با آلرژی

آسم

درماتیت

آلرژی غذایی

الرزی دارویی

آلرژی به لاتکس

آلرژی شغلی

رینیت آلرژیک

آنژیوادما

در پاتوفیزیولوژی تمام بیماریهای فوق شرایط واکنش ایمنی فراهم است.

IgE میانجی پاسخی آلرژیک است و میتواند در این بیماری ها افزایش یابد.

آزمایشهای مرتبط

آزمایش های پوستی آلرژی، آزمایش پوستی آسان ترین و ارزان ترین روش تشخیص واکنش های آلرژیک اختصاصی میباشد ولی این آزمایش برای بسیاری از آلرژن ها قابل انجام نیست و باعث شروع یک پاسخ آنافیلاکتیک شود.

الکتروفورز ایمنوگلوبین این آزمایش برای کمک به تشخیص حالتهای بسیار متفاوت و متعددی استفاده میشود. تشخیص سطوح بالای IgE نشان دهنده ی این است که بیماری با یک پاسج آلرژیک همراه می باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *